In een van onze vorige blogs schreven we over een neuromarketing-onderzoek dat uitwees dat folders het effect van TV reclames versterken. De huis aan huis flyer en folder in combinatie met een tv-commercial resulteert immers in een verhoogde interesse in jouw product. In deze blog gaan we wederom dieper in op het fenomeen neuromarketing. Dit keer geven we je 3 tips hoe je met een goede indeling van jouw nieuwe folder, je ervoor zorgt dat je reclame aantrekkelijk lijkt en daardoor wordt gelezen door jouw klant.

 

Verschaf duidelijkheid in je folder voor de beste neuromarketing

Aangezien onze hersenen in staat zijn om in een paar seconden te beslissen welke folders en flyers we gaan lezen, is het cruciaal voor elke folder om direct duidelijkheid te bieden. Wat kan de lezer verwachten? De meest effectieve manier om dit te bereiken is door simpelweg jouw merk te communiceren. Wil je dus een reclamefolder of flyer laten maken en deze vervolgens verspreiden? Plaats jouw logo dan duidelijk op de voorkant. Het liefst bovenaan de pagina, aan de linkerkant of paginabreed. Omdat dit de plek is waar ze het logo verwachten, kijkt jouw potentiele klant hier als eerste. Maak het de lezer gemakkelijk en plaats het logo daarom waar deze verwacht wordt. Vergeet bij de branding trouwens de achterkant van de folder niet. De lezer ziet bij het openen van het folderpakket vaak alleen de achterkant. Soms wordt dan alleen deze pagina meegenomen in de beslissing of ze deze folder gaan lezen of niet.

 

Profiteer van de beste locatie van jouw folder

In vrijwel alle neuromarketing folderonderzoeken keert een algemeen kijkpatroon terug. Mensen kijken eerst naar de rechterpagina dan de linker. Dit heeft te maken met de manier waarop men door de folder bladert. Daarnaast heeft men over het algemeen voorkeur voor het deel van de pagina dicht bij de vouw. Oftewel: de rechterkant van de linker pagina en de linkerkant van de rechter pagina. Reserveer daarom de eerst bekeken pagina voor je belangrijkste én duurste product. Door bijvoorbeeld jouw populairste product of het product met de hoogste marge hier te plaatsen, zullen deze producten van nóg meer aandacht genieten. Door je duurste product op dit gedeelte van de pagina te plaatsen, profiteer je bovendien van het ‘anchoring effect’: men ziet als eerste de hoogste prijs, waarna alle andere prijzen nog goedkoper lijken.

 

Houd je reclamefolder en flyer overzichtelijk, dit is beter voor de neuromarketing

In neuro-onderzoeken naar TV commercials komt vaak naar voren dat drukkere beelden negatievere emoties oproepen. Dat zie je ook terug in folderonderzoeken: drukkere pagina’s zorgen voor meer overbelasting van het brein en negatievere emotie in het brein van de lezer. Dat speelt ook door in gedrag: een drukke pagina gaat vaak gepaard met chaotische oogpatronen en wordt sneller doorgebladerd. Veel folder bevatten onnodig drukke designelementen, zoals lange productbeschrijvingen en overlappende visuals. Laat je een folder ontwerpen en flyers drukken? Wees dan kieskeurig in de producten die je opneemt en houd tekst kort en bondig. Kader bovendien je productcategorieën af met designelementen, kies een vast positie van de prijs ten opzichte van het product en verkies tenslotte een structureel design met duidelijke horizontale en verticale uitlijning boven een organisch design.